• D Kwadraat Apeldoorn Header Mbo 02

    mbo

    Op het mbo richt d-kwadraat zich op de begeleiding van 
    de leerling met rekenproblemen. Hierbij wordt er samengewerkt
    tussen student en instelling.

Teamtraining

Samen gaan we aan de slag om nog betere rekenwiskundelessen te geven aan jouw studenten, deelnemers. In vier bijeenkomsten van twee uur krijg je steeds een stukje theorie die je toe moet passen in de praktijk. Wat je leert kun je de volgende dag gebruiken in je les. In deze training leer je het volgende:

Les 1:
 
Hoe geef ik een goede rekenles? Wat weet ik van het startniveau van de student/deelnemer? Wat moeten de studenten, deelnemers weten? Referentieniveaus 2F en 3F.

Les 2:

Hoe leren kinderen rekenen? Wat zijn de kenmerken van effectief onderwijs?

Les 3:

Leerlijnen van het rekenen o.a. breuken, procenten, decimale getallen en verhoudingen

Les 4:

Hoe signaleer ik eventuele rekenproblemen en of dyscalculie? En hoe kan ik deze student, deelnemer verder helpen?

Aan het eind van de cursus:

  • kun je een rekenles kunnen geven volgens het IGDI model (Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie-model).
  • kun je toetsresultaten rekenen interpreteren
  • heb je inzicht in de referentieniveaus 2F en 3F
  • ken je de kenmerken van effectief onderwijs
  • kun je werken met de modellen o.a. het handelingsmodel uit ERWD
  • ken je de leerlijnen
  • kun je zwakke rekenaars helpen
  • ken je de basis van het landelijk protocol ERWD

We gebruiken voor de theorie het boek: Rekenproblemen en Dyscalculie van Ruijssenaars, Van Luit en Van Lieshout en natuurlijk het Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie van Van Groenestijn, Borghouts en Janssen.

De maximale groepsgrootte is tien personen. Bij overschrijving komen de deelnemers op een wachtlijst te staan totdat we een nieuwe groep kunnen starten.

  • Cursusduur: vier donderdagmiddagen van 15.30 – 17.30 uur (in overleg)
  • Cursuskosten: € 200,- per persoon
  • Cursusplaats: nader te bepalen
  • D Kwadraat Apeldoorn Header 06